8½ kg haaste 12.11.2012 mennessä

keskiviikko 18. heinäkuuta 2012

Kipeä kantapää

Olen toipunut tähän asti melkoisen tasaisesti toukokuun alussa sattuneesta akillesjänteen repeämästä. Olen huomannut joka viikko muutosta parempaan. Yhtenä päivänä tajusin, että uskallan varata kävellessä jalalle, toisena huomasin, että voimaa on tullut niin paljon, että uskallan polkaista jalalla pyörän vauhtiin. Vaikka paraneminen on hidasta, se on kuitenkin edennyt.

Aina välillä kävelemisen jälkeen kantapää on ollut kipeänä. Se oireili lomamatkallamme, kun tietysti tuli käveltyä jonkin verran. Viime viikonloppuna se alkoi oireilla kipeämmin kuin ennen. Tuntui, että normaali kotona sisällä liikkuminen kävi kipeää. Monta päivää kävelyä, remontointia ja vähän tanssiakin maksoivat takaisin melkoisena tuskana.

Googlettelin akillesjänteen ja kantapään kivun yhteyttä. Ilmeisesti vaiva on yleinen esim. juostessa, kun akillesjänteeseen kohdistuu paljon kuormitusta. Todennäköisesti minulla on akillesjänteen ja kantaluun välisen limapussin tulehdus, itse diagnosoituna. Jo alusta asti oireiden ilmetessä olen huomannut niiden pahenevan rasituksesta ja vastaavasti helpottuvan levosta, joten olen yrittänyt tämän viikon alun olla kävelemättä kovin paljon. Sen sijaan olen vesijuossut, pyöräillyt ja käynyt salilla.

Toivon tosi paljon, että paraneminen lähtisi jälleen etenemään ja tästä ikävästä vaivasta pääsisi eroon. Se voi tarkoittaa parin viikon kävelyn välttelyä tai vielä lääkärikäyntiä, mutta tärkeintä olisi saada jalka kuntoon ennen töiden alkua. Töissä en voi välttyä jalkojen päällä olemiselta, joten sitten pitäisi jo olla kunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että jätät kommentin. Julkaisen sen, kun olen tarkistanut, ettet ole kirjoittanut mitään yleisesti loukkaavaa tai yksityisyyttäni uhkaavaa.